Tengkujuh…

Musim tengkujuh..

Sebut aje musim tengkujuh sudah tentu orang Malaysia akan teringat banjir, operasi pemindahan banjir, dan sebagainya.

Musim tengkujuh juga turut dikenali sebagai musim banjir. Kalau bahasa standard pula dipanggil monsoon atau musim monsun timur laut kerana pergerakan angin dari hemisfera utara ke selatan. Bermula di sebelah Siberia dan utara China melalui kawasan Asia timur dan Tenggara menghala ke arah hemisfera selatan. Kebiasaannya, pada musim ini angin dan awan turut membawa sekali jumlah hujan yang banyak. Kadang kala turut dibawa bersama dengan pelbagai macam jenis ribut dan taufan di sesetengah kawasan yang dilalui.

Di Malaysia, memang susah azali lagi ini berlaku. Antara bulan Oktober hingga January dan kekadang sampai Mac. Berlaku hujan lebat yang banyak sehingga melibatkan banjir di sesetengah kawasan. Di semenanjung, negeri negeri pantai timur adalah negeri yang sering alami hal ini. Namun dek kerana perubahan iklim sejagat, didapati musim banjir tak terhad di pantai timur sahaja bahkan turut menghentam negeri negeri sebelah pantai barat dan utara seperti Selangor, Perak, Kedah, Penang,dan Johor.
Apa yang aku sebut tu, semua orang sudah tahu sebab ia berlaku tiap tahun. Cuma apa yang nak disentuh ialah what is behind that? Disebalik musim tengkujuh itu apa yang kita boleh pelajari.

Sebagai seorang beragama islam, salah satu asas rukun iman ialah percaya kepada kitab Al Quran. Di dalam al Quran telah banyak disebut tentang hujan. Boleh kata ada aje dalam mana mana surah ada disebut pasal hujan. Walaupun musim tengkujuh ni berlaku hujan lebat dan banjir tetapi apa yang kita boleh dapat daripada peristiwa ini?

Hujan membawa rahmat dan juga sebagai ujian kepada manusia. Ya, benar..ia rahmat dan ujian. Tatkala kita mengeluh kerana hujan lebat yang sentiasa turun hingga mengekang aktiviti harian kita. Adakah kita terfikir mungkin di tempat lain hujan tidak pernah turun sehinggakan tanah menjadi kering merekah. Ia menjadi rahmat kepada tempat itu dan ujian kepada kita yang sering terima hujan.

Di Malaysia ini kita ada 2 musim iaitu musim kering dan musim hujan. Sebenarnya bila kita faham, apa yang Allah berikan ini sangat cantik. Setelah 5-7 bulan bumi Malaysia sentiasa panas, maka Allah sejukkan bumi kita dengan hujan yang turun mencurah curah. Ini menyuburkan tanah, mengimbangi ekosistem dan cuaca di negara kita.

Bila tiba musim banjir, antara perkara rahmat yang berlaku ialah rezeki daripada banjir itu sendiri. Ketika banjir lah, kita dengan mudah mendapat banyak ikan air tawar pelbagai jenis. Ikan haruan, toman, keli, dan lain lain menjadi rezeki kepada mereka yang pandai memanfaatkan peluang itu. Bahkan juga bila berlaku banjir, ramai orang kita di Malaysia akan membantu mereka yang menjadi mangsa banjir. Mangsa mangsa banjir terima pelbagai macam bantuan baik di pusat pemindahan banjir mahupun selepas pulang ke rumah tatkala banjir telah surut. Bantuan berupa makanan, pakaian,wang, pertolongan membersihkan rumah, khidmat kesihatan asas, dan pelbagai lagi.

Musim banjir ini juga la kekadang dengan izin Allah membantu kita mengenal erti siapa yang ikhlas dan ambil kesempatan. Sebab kita sedia maklum bila berlaku banjir dan terpaksa berpindah, maka rumah terpaksa ditinggalkan. Sepanjang peninggalan rumah itu pelbagai perkara boleh berlaku termasuk lah kecurian. Bahkan dalam proses bantuan pun ada segelintir kecil pihak menangguk di air yang keruh dengan mengenakan bayaran untuk proses hantar ke tempat pemindahan banjir.

Oleh itu, sebagai manusia yang ada agama dan percaya kepada Tuhan serta ada iman. Jangan lah mudah mengeluh andai ditimpa hal ujian sebegini. Cuba pandang sesuatu perkara itu disebaliknya. Setiap kesusahan dan kesukaran pasti akan ada kesenangan kelak.

Wasalam.

Advertisements

My hobby.

In Malaysia, such this title is considered by many among Malaysian people as typical or stereotypical. Do you know why? Because it is popular title used in writing an essay. Haha..

Okay forget about that, now I want to share with you my the most favourite hobby as this is my first time blogging on WordPress.

Yup, of course the remote control radio battle tank or simply I call it as the RC tank. It has been for 5 years myself involving in this hobby. I feel enjoy most of time although I have other types of RC such as helicopter, planes and drones but this is more attractive to me. For your information, those two models are rc tank scaled 1:24 with the infrared battle system. Not need to use ball bearing plastic like the one for airsoft version. It has many scales right from the very tiny little cute one like 1:72 up to the biggest scale ever 1:6 or now even 1:4 scale size which you need to carry it using trolley. 

Oh, before I forget..I am from Malaysia. My birthplace, my hometown,my school, college and so on are all here. I do love travelling and photography too. The countries which I have travelled so far are Singapore, Thailand, Brunei, Oman,saudi Arabia and…yeah those only haha. I almost travelled to Japan and Australia but unfortunately I couldn’t go there. Hopefully, in the next time I can travel there. I hear many good things travelling there.

Right now, here in Malaysia at this moment I am having dinner…


Yeah like the one in western for breakfast right?? Haha.. actually the same food I will have for my breakfast too. But in Malaysia usually we would have rice as our main menu. Either in morning, afternoon and even at night..in simpler words right from the breakfast till the dinner even supper..the rice is menu..the main one. However actually it’s not good since it has much carbohydrates and people in Malaysia love to eat with other lauk or dishes like fried chicken, meat, fish, soup, curry, some vegetables and so on which some of them contain high calories. So the best way is to know what supposed to eat and use up the calories for good purpose.

Have you ever been to Malaysia? What the dishes you like the most? What the best locations you have visited? What the Malay words you like to say when you are here?